Niemenkulman koulu on helmi koulujen joukossa

12.1.2024

Kuva: Kristiina Aittokallio-Korkeaniemi

Piikkiöstä, Toivonlinnantien ja Luodontien välimaastosta, löytyy koulumaailman ainutlaatuinen helmi, Niemenkulman koulu. Niemenkulman aito kyläkoulu on toiminut samalla paikallaan Niemenkulmantien varrella, kauniissa maalaismaisemassa, yhtäjaksoisesti jo sadan vuoden ajan.

Koulun upeaa satavuotista taivalta juhlistettiin joulukuussa 2023 avoimien ovien illassa. Tapahtuma keräsi koolle jopa 300–400 kyläkoulun vanhaa ystävää ja uteliasta uutta kasvoa. Tämä iloisia kohtaamisia ja suuria muistoja herättänyt ilta todisti, miten suuri merkitys ja yhdistävä vaikutus pienellä kyläkoululla on.

Noin 50–60 oppilaan koulu on harvinainen tänä suurten yksiköiden aikana. Lapsille, perheille, lähialueelle ja Kaarinan kaupungille se on vaalittava aarre ja rikkaus.

Koulujen turvattomuudesta ja kiusaamisesta on viime aikoina uutisoitu laajalti. Niemenkulman koulussa niin oppilaat kuin opettajatkin tuntevat toisensa, ja mahdollisiin kiusaamisiin voidaan puuttua nopeasti. Koulussa on hyvä ja turvallista olla. Eri-ikäiset lapset leikkivät välitunneilla yhdessä, ja koko koulu toteuttaa monenlaisia projekteja ja puuhia yhteistuumin.

Satavuotias koulurakennus on kunnostettu hyvin palvelemaan tämän päivän opiskeluvaatimuksia. Tilat ovat valoisat ja vaaleat, oppimisvälineet ovat modernit.

Kuvataideopetus Niemenkulmassa on vertaansa vailla. Töissä käytetään monipuolisia tekniikoita, välineitä ja materiaaleja. Koulu onkin kuvataidetöillään osallistunut useisiin näyttelyihin vuosien varrella.

Niemenkulman koulussa toimii myös laadukas iltapäiväkerho, jossa lapset leikkivät, askartelevat ja leipovat yhdessä.

Koulun ja kodin yhteistyö on mutkatonta ja sujuvaa. Koulutoiminnan tukena on myös aktiivinen vanhempainyhdistys.

Vuoden alku on aikaa, jolloin monissa perheissä mietitään tulevan ekaluokkalaisen koulutielle lähtöä. Haluamme vanhempainyhdistyksenä ja vanhempina lämpimästi suositella Niemenkulman koulua.

Kirjoitus on alunperin julkaistu Turun Sanomissa 12.1.2024.